Veel gestelde vragen (FAQ)

Heeft u vragen? Stichting Draagbij probeert deze hieronder voor u te beantwoorden.

Staat uw vraag er niet bij of is iets niet duidelijk? Dan kunt u natuurlijk ook persoonlijk contact met ons opnemen.

 

Ik snap nog niet precies wat ik moet doen om bij te dragen?
  • Kies eerst uw goede doel
  • Ga naar één van onze webwinkels
  • Bestel iets bij die webwinkel!
  • Uitsluitend via Draagbij kunt u gratis doneren bij de aangesloten webwinkels, dat gebeurd niet als u direct naar de webwinkel gaat. Zo simpel is het dus. Goed doen is nog nooit zo gratis en makkelijk geweest! Gratis doneren is dus slim consumeren!
Zie ik mijn donatie terug op de factuur?

Alle donaties worden achter de schermen verwerkt en zijn niet zichtbaar op de factuur van de winkel waar u heeft gewinkeld.

Maar als u via Draagbij.nl naar de winkel gaat, dan kunt u er vanuit gaat dat de donatie keurig wordt verwerkt.

Let hierbij op dat u de website van de winkel niet al reeds heeft geopend in een ander internetvenster! Is dit wel het geval? Sluit dan eerst al uw actieve browsers/vensters en ga vervolgens opnieuw via Draagbij.nl naar de website van de winkel. De donatie gaat nu keurig naar Stichting Draagbij.

Ik heb de website van de winkel al open staan in de achtergrond, mag dat?

Nee. Wij krijgen geen donaties binnen als de winkel in een ander venster op uw computer geopend is. Sluit eerst al uw actieve internetbrowsers/tabbladen of vensters en ga vervolgens opnieuw via onze website www.draagbij.nl naar de website van de winkel. Nu komt uw donatie wel bij Stichting Draagbij.

Betaal ik dan niet gewoon stiekem iets meer dan normaal?

Nee, geen cent meer; de prijs bij een directe bestelling is identiek.

Waarom moet ik via draagbij.nl naar een bepaalde winkel?

en... waarom dragen die winkels niet zelf standaard af aan goede doelen?

De bijdrage aan uw goede doel komt in feite uit hun marketingbudget. Als u een reclamebanner voor die winkel op een andere site tegenkomt (bv Facebook), u klikt erop en koopt iets, dan krijgt de site waar de banner stond een klein deel van het aankoopbedrag (dat deel verschilt per winkel). Zo werkt het bij Stichting Draagbij.nl ook (vandaar dat u altijd via deze site naar de winkels moet), maar wij sluizen dit marketinggeld door naar de goede doelen. Kortom: iedereen wordt blij van deze constructie!

Moet ik dan altijd via draagbij.nl als ik ga winkelen?

Ja, die kleine omleiding (klikken op het winkellogo op onze website) is het enige maar cruciale verschil tussen wel en niet goed doen terwijl u shopt (zie ook de vorige vraag). Begin dus altijd bij draagbij.nl als u online gaat shoppen. U kunt Stichting Draagbij toevoegen aan uw favorieten, of als startpagina instellen.

Let op: doneren via Stichting Draagbij werkt NIET als u de website van de gekozen winkel al in een ander tabblad of internetprogramma heeft geopend! Herstart dan eerst uw browser en ga opnieuw naar http:www.draagbij.nl.

Wat is de doelstelling van Stichting Draagbij?

De stichting heeft ten doel: Het op creatieve wijze bijdragen aan een betere wereld.

De stichting tracht haar doel onder meer te verwezenlijken door het vormen van een platform tussen goede doelen en bedrijven die elkaar vinden in het doel om op creatieve wijze bij te dragen aan een betere wereld. De gedachtegang hierbij is dat de een iets voor de ander kan betekenen en zulks over en weer.

De stichting tracht haar doel ondermeer te verwezenlijken door het verrichten van activiteiten ten behoeve van goede doelen alsmede door middel van financiële ondersteuning en/of promotie van goede doelen, alles in de meest ruime zin van het woord.

Verdient Stichting Draagbij hier zelf aan?

Ja en nee.

'Nee' omdat we geen winst zullen maken. Beloofd.

'Ja' omdat wij de kosten die we hiervoor maken ook moeten terugverdienen. Die kosten zitten vrijwel alleen in arbeid (contacten en onderhandelingen met de winkels, met goede doelen, bekend maken van Stichting Draagbij, administratie en financiële afwikkeling). We plaatsen jaarlijks een kostenverantwoording op de site. Overigens draaien we voorlopig alleen maar verlies, omdat we al vanaf aanvang garanderen dat minstens 80% van de ontvangen gelden naar de goede doelen gaan. Die maximaal ingehouden 20% dekt de kosten voorlopig nog niet! Maar dat is onze bijdrage aan de goede zaak.

Het percentage dat bij elke winkel vermeld wordt, wordt helemaal gedoneerd aan de goede doelen. Deze percentages zijn vanaf, omdat op bepaalde producten nog meer commissie ontvangen wordt. Dit is dus het minimale bedrag wat het goede doel ontvangt, m.u.v. de telecomproviders. (zie "dragen de telecom maatschappijen echt zulke hoge bedragen af?)".

Hoe weet ik dat (en hoeveel) ik heb bijgedragen?

Alle donaties zijn anoniem. Wij communiceren alleen het totaalbedrag op de website. Donaties worden door de winkels achter de schermen verwerkt en zijn 'niet zichtbaar' op uw factuur.

Wij publiceren ieder kwartaal hoeveel geld er is binnengekomen en waar het naar toe is gegaan. U kunt helaas niet zien wat uw eigen bijdrage hierin is geweest. Dat komt door de constructie die Stichting Draagbij mogelijk maakt (zie ook de vraag Waarom via Stichting Draagbij?) en omdat dergelijke individuele informatie niet wordt opgeslagen. De afdrachten worden berekend op basis van "de grote hoop” van aankopen via de website van Stichting Draagbij.

Stichting Draagbij gebruikt 20% voor arbeid (contacten en onderhandelingen met de winkels, met goede doelen, bekender maken van Stichting Draagbij, administratie en financiële afwikkeling). Het bedrag wat u in het pop up schermpje van de webwinkel ziet, is de netto bijdrage aan het goede doel. Wel zo transparant.

Moet ik iedere keer opnieuw een goed doel aanvinken?

Nee, dat is niet nodig. Wij onthouden uw keuze in een cookie op uw computer. Zodra u terugkeert naar onze website, zullen wij deze keuze weer voor u instellen.

Kiest u een nieuw doel, dan overschrijft u daarmee uw huidige keuze. Indien u helemaal geen doel heeft geselecteerd, draagt u automatisch bij aan Kiva.

Wordt informatie over mijn winkelgedrag verkocht of gebruikt?

Nee. We weten ook niet wat u koopt of voor hoeveel. En de afzonderlijke winkels weten niet wat u bij andere winkels koopt. Het enige wat geregistreerd wordt is dat er een aankoop is gedaan via de "omleiding” van Stichting Draagbij.

Draagbij maakt gebruik van een cookie, waarom?

De draagbij website maakt gebruik van 'een functionele cookie' om de instellingen voor Stichting Draagbij op te slaan. Wij onthouden uw goede doel keuze in een cookie op uw computer. Zodra u terugkeert naar Stichting Draagbij, stellen wij deze keuze weer voor u in. U kunt hier meer lezen over het cookie gebruik op draagbij.nl.

Het goede doel waar ik voor zou willen kiezen staat er niet bij?

De huidige goede doelen zijn populair en betrouwbaar vanwege het ANBI en/of CBF keurmerk. Stichting Draagbij wil geen eindeloze keuzelijst bieden, die uw gebruiksgemak in de weg staat. U kunt natuurlijk wel een voorstel doen als u vindt dat een goed doel ontbreekt. Neem dan contact met ons op.

Buiten de goede doelen nemen we nu ook projecten op in ons systeem.

Hoe wordt het geld onder de goede doelen verdeeld?

U kunt zelf kiezen naar welk doel de donatie gaat. De teller op de goede doelen informatie pagina zal stijgen na iedere aankoop.

Kiest u geen doel? Dan zal Draagbij Kiva selecteren, omdat wij een zwak hebben voor dit prachtige en transparante initiatief.

Kijk op de 'bijdragen' - pagina voor een actuele stand van de binnen gekomen donaties en tevens de verdeling per doel.

Wij keren alleen bedragen boven de 50 euro uit en die binnen het afgesproken termijn zijn opgehaald. Dit heeft te maken met teveel administratief werk voor te weinig opbrengsten.

Geven de telecom maatschappijen echt zulke hoge bedragen af

Ja en nee. Bij aanschaf van een prepaid kaart is de bijdrage rond de 2 euro. Maar op alle andere producten is de bijdrage inderdaad zo hoog als genoemd op de website.

Ik kan mijn favoriete winkel niet vinden. Wat nu?

Wij bieden een groot en divers aanbod van vooral bekende merken en winkels. Mist u een bepaald merk, dan kunt u een suggestie aan ons doorgeven via onze contactpagina. Het is dan uiteraard nog niet zeker of die winkel ook wil aansluiten bij Stichting Draagbij.

Het bedrag wordt minder of niet gelijk uitbetaald, hoe kan dit?
De commissies die de status "in bestelling" heeft, zijn nog niet goedgekeurd. Doordat de klant de bestelling kan retourneren, zal de commissie van de transactie niet goedgekeurd worden. Daarnaast duurt het enkele weken voordat de door de leverancier goedgekeurde commissie het bedrag ook daadwerkelijk uitbetaald. Wij hebben hierover verder geen controle.
Gekozen doel:
Volg Draagbij
Stuur door: